Vanliga frågor

Produktfrågor

Detta ingår:

  • Botanium
  • Odlingsmedium
  • Näring
  • Strömadapter
  • Installationsguide

Om du inte odlar under vintern räcker det med ett ljust fönster. Undvik dock att använda glödlampor. Det är bäst att använda en stark LED-lampa, men det är inte nödvändigt att ha växtlampor som lyser i blått och rött. Vitt ljus fungerar utmärkt. Se till att använda en LED-lampa på minst 10 W och placera den cirka 15 cm från växten. Växter trivs med mycket ljus, så låt lampan vara påslagen i 12 timmar om dagen.

Odlingsmediet är tillverkat av Light Expanded Clay Aggregate, även kallat LECA. Det är ett mycket poröst medium som håller både luft och fukt, vilket gör det till ett bra medium för rötter att växa i.

Örter & sallad:

  • Basilika
  • Oregano
  • Timjan
  • Persilja
  • Koriander
  • Dill
  • Rucolasallad
  • Gräslök
  • Spenat
  • ..och mer

Grönsaker:

  • Chilipeppar
  • Körsbärstomater
  • Jordgubbar
  • Goji-bär
  • ..och mer

Näringen som ingår i kitet håller i minst 5-6 månader. Du kan köpa mer näringsämnen från vår webbshop eller en trädgårdsbutik. Fråga efter hydroponisk näring, eftersom normal näring är avsedd för jord.

Endast cirka 5 mW i genomsnitt. Eftersom pumpen styrs av en timer, och bara är aktiv i några minuter per dag, förbrukar den väldigt lite ström.

Inte på Botanium - vattningsschemat är utformat för att fungera med alla växter. Överskottsvattnet rinner tillbaka i tanken och återanvänds, så växten kan aldrig övervattnas.

Botanium Vega har möjlighet att vattna oftare för att tillgodose mycket törstiga växter.

Det beror på. Vissa powerbanks kommer att stängas av när förbrukningen är mindre än en viss tröskel. Eftersom Botanium förbrukar så lite ström så är det ingen garanti att alla powerbanks funkar.

Odlingsmediet varar i princip för evigt! Men om du redan har odlat något och vill börja om så rekommenderas det att skaffa nytt medium eftersom rötterna kommer att vara väldigt intrasslade. Du kan köpa nytt odlingsmedium i vår webbshop.

Ja, dra helt enkelt ut plantan från odlingsbehållaren och plantera om den.

Det är minimalt med underhåll, men för att få den bästa odlingsupplevelsen har vi några riktlinjer. Läs om dem i det här blogginlägget

Frakt

Vi skickar till de flesta länder med några få undantag.

För beställningar som skickas till länder utanför EU kan ytterligare skatter och avgifter tillkomma i enlighet med lokala tullbestämmelser.

Vi skickar endast frön inom EU (+Norge och Schweiz)

Inom Sverige är frakten 59 kr. På ordrar över 1000 SEK är det gratis frakt.

Returer

Vår returpolicy gäller i 30 dagar. Om det har gått mer än 30 dagar sedan ditt köp kan vi tyvärr inte erbjuda en återbetalning eller byte. För att kunna returnera en vara måste den vara oanvänd och i samma skick som när du fick den, samt ligga i originalförpackningen. För att genomföra en retur behöver vi ett kvitto eller annat köpbevis.

I vissa fall kan endast en delvis återbetalning ges, till exempel om varan inte är i originalskick, är skadad, eller saknar delar som inte beror på oss. Återbetalningar kan inte heller ske om varan returneras mer än 30 dagar efter leverans.

När vi har mottagit och inspekterat din retur kommer vi att skicka ett e-postmeddelande till dig med information om vi godkänner eller avslår din återbetalning. Om återbetalningen godkänns kommer den att behandlas och en kredit kommer att tillämpas på ditt kreditkort eller ursprungliga betalningsmetod inom några dagar.

Om du inte har fått din återbetalning än, börja med att kontrollera ditt bankkonto igen. Kontakta därefter ditt kreditkortsföretag, eftersom det kan ta lite tid innan återbetalningen registreras. Kontakta även din bank, då det ofta finns en viss handläggningstid innan en återbetalning syns på ditt konto. Om du har följt dessa steg och fortfarande inte fått din återbetalning, vänligen kontakta oss.

Vi byter endast ut varor om de är defekta eller skadade. Om du behöver byta en vara mot samma produkt, kontakta oss och skicka den till: Botanium AB, Gamla Brogatan 19, 11120 Stockholm, Sverige.

För att returnera din produkt, skicka den till: Botanium AB C/O DreamLogistics AB, Fanérgatan 14b, 566 33 Habo, Sverige. Du står själv för fraktkostnaden vid retur, och dessa kostnader återbetalas inte. Om du får en återbetalning kommer kostnaden för returfrakten att dras av från beloppet. Tiden det tar för en utbytt produkt att nå dig kan variera beroende på var du bor.

Om varan är värd mer än 600 kr rekommenderar vi att du använder en spårbar frakttjänst eller köper fraktförsäkring. Vi kan tyvärr inte garantera att vi mottar din returnerade vara.